De E.ON EnergieAssistent.

Is uw huis geschikt?

Om de E.ON EnergieAssistent optimaal te laten werken, moet uw huis aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Internet via kabel of wifi in de meterkast
  • Elektriciteits- en gasmeter bevinden zich max. 3 meter van elkaar
  • Uw thermostaat is met een kabel aangesloten op uw cv-ketel
  • Een beschikbaar stopcontact of stekkerdoos in uw meterkast

Heeft u iets van bovenstaande niet in uw woning? Neem dan contact op. Dan bekijken we gezamelijk hoe we het kunnen oplossen. Zodat u optimaal kunt besparen dankzij de E.ON EnergieAssistent.

Installatie

U wilt uiteraard zo snel mogelijk gebruik maken van de EnergieAssistent, zodra u het pakket in huis heeft. Daarom bieden we nu een installatieservice aan. Via onderstaande knop kunt u het aanvraagformulier invullen, zodat we een afspraak met u kunnen maken over wanneer de monteur bij u thuis langskomt.

Installatie aanvragen

Vragen en antwoorden

Bestellen

De meestgestelde vragen over het bestelproces, wanneer u de EnergieAssistent thuis ontvangt of wat u moet doen als u de EnergieAssistent terug wilt sturen. 

Na uw bestelling, met of zonder energiecontract bij E.ON, ontvangt u de welkomstbrief. Hierna volgt de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Vervolgens: 

  1. Ontvangt u van ons een e-mail met daarin het verzoek om uw gegevens te verifiëren. Hier wordt gevraagd om het merk en type van uw cv ketel en wat voor type elektriciteitsmeter u heeft (traditioneel of slim). Indien u een traditionele meter heeft wordt er gevraagd of de gasmeter een “silverspot” heeft. Dit is een zilveren spiegeltje op het laatste cijfer achter de komma. Dit is nodig om het gasverbruik uit te lezen.
  2. Zodra u de gegevens bevestigd heeft, ontvangt u een e-mail met daarin de voucher/activatiecode. Bewaar deze mail goed. Deze code heeft u nodig bij het installeren van de EnergieAssistent.
  3. De bestelling wordt nu gereed gemaakt en naar u verzonden. U ontvangt een Track&Trace code van PostNL om uw bestelling te volgen.

Zegt u ná de contractduur op, dan kunt u per maand opzeggen. U dient dan alle apparatuur terug te sturen naar E.ON.

Indien u tijdens uw contractduur wilt opzeggen, dan brengen we de gewone abonnementsprijs à € 14,50 per maand in rekening voor de resterende maanden van uw contractduur. Daarna dient u alle apparatuur terug te sturen.

Om uw retourzending correct te verwerken, neemt u eerst contact op met onze klantenservice via 0900 - 0601 (€ 0,45 per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten) ma t/m vrij: 08.00 – 17.30 uur.

U kunt overstappen naar een andere leverancier, maar de korting op uw EnergieAssistent abonnement vervalt. U betaalt dan voor de rest van de oorspronkelijke contractsduur van het energiecontract (3 jaar) de ‘gewone’ abonnementskosten à € 16,50 per maand. U kunt de EnergieAssistent gewoon blijven gebruiken, ook al bent u inmiddels aangesloten bij een andere energieleverancier. Wanneer u het contract voor de energielevering opzegt, wordt er een opzegvergoeding in rekening gebracht. De hoogte hiervan vindt u in de productvoorwaarden. Het kan zijn dat uw nieuwe leverancier deze boete voor u vergoed. 

Momenteel kan dat niet. De EnergieAssistent kan in combinatie met het 3 jarig CombiDeal energiecontract besteld worden. 

De Gateway blijft eigendom van E.ON. U huurt deze. Bij een defect aan het systeem wordt de apparatuur kosteloos vervangen gedurende de looptijd van het contract.

Installeren

Kunt u de EnergieAssistent zelf installeren en wat heeft u daarvoor nodig? Welke energiemeters passen bij de EnergieAssistent en is uw huis geschikt? 

Een aantal cv-ketels behoeven een powerconverter om de Slimme thermostaat van voldoende stroom te voorzien. Als u op deze pagina uw cv-ketel opzoekt dan ziet u of er een powerconverter nodig is. http://www.icy.nl/ketelzoeker

Op de bevestigingspagina die u na bestelling wordt toegemaild, wordt u gevraagd om het merk en type cv-ketel.

Slimme meter:

  • De meters zijn na 1 januari 2012 vervangen.
  • De meter heeft een aansluiting voor een telefoonstekker (RJ-11).

 

Traditionele meter:

Een analoge(traditionele) elektriciteitsmeter is te herkennen aan een draaischijf die in horizontale richting draait. Een analoge gasmeter is te herkennen aan het verticaal draaiende telwerk.

 

Digitale meter:

U kunt ook een digitale meter hebben die geen slimme meter is. De meterstand van elektriciteit wordt dan digitaal weergegeven. Echter heeft de meter geen telefoonstekker-aansluiting en is niet gekoppeld aan de gasmeter. Uw gasmeter heeft een analoog telwerk. De digitale meter kan uitgelezen worden met een optische sensor. Deze wordt op het knipperende LED-lampje bevestigd.

 

Bij twijfel kunt u contact opnemen met uw netbeheerder. De netbeheerder die in uw regio de meters plaatst, vindt u op www.aansluitingen.nl.

In de e-mail die u ontvangt zodra u uw gegevens heeft bevestigd staat uw voucher/activatiecode. Mocht u deze kwijt zijn, kunt u hieronder een nieuwe code aanvragen.

De EnergieAssistent is te gebruiken in het overgrote deel van de Nederlandse woningen. Er zijn echter wel een aantal vereisten waaraan de woning moet voldoen. Controleer hier of uw huis voldoet.

Ja dat kan, er wordt in de handleiding stap voor stap uitgelegd hoe u de installatie kan voltooien. Het installeren van de powerconverter op de cv ketel behoeft enige handigheid. Hiervoor dient namelijk de cv-ketel geopend te worden.

U kunt ook kiezen voor een installatie door onze monteurs.

De app

De EnergieAssistent App is het belangrijkste onderdeel om inzicht te krijgen in uw energieverbruik. U vindt hier de meest gestelde vragen over de technische specificaties van de app. 

Om de GPS functie te gebruiken dient deze aan te staan op de telefoon. Dit gebruikt een paar procent batterij. Dit heeft niet tot gevolg dat de batterij ineens veel korter meegaat dan voorheen. Het internetverbruik is minimaal. Bij dagelijks gebruik is dit hooguit een paar MB per maand.

Ja, de app kan op meerdere telefoons en tablets gebruikt worden. De app houdt echter geen rekening met meerdere gebruikers. Het is dus aan te raden om op 1 telefoon of tablet de programma’s in te stellen. 


  • Apple iOS 7 en hoger iPhones en iPads
  • Android 4.0 en hoger voor phones en tables

Slimme thermostaat

Hoe werkt de slimme thermostaat in combinatie met uw cv-ketel, met vloerverwarming en nog meer vragen over het verwarmen van uw woning in combinatie met de EnergieAssistent. 

De slimme thermostaat is ontwikkeld om een cv-ketel aan te sturen. Als u uw huis verwarmt met bijvoorbeeld stads- of blokverwarming dan kunt u geen gebruik maken van de slimme thermostaat uit het EnergieAssistent pakket.

Ja, de thermostaat heeft zelf een knop om de temperatuur in te stellen. Deze werkt ook als u bijvoorbeeld even geen internetconnectie heeft. 

Ja, ook met vloerverwarming kunt u gebruik maken van de slimme thermostaat. Wij adviseren in dit geval om de spaarstand wat hoger in te stellen voor het optimale rendement. (bijvoorbeeld 18 graden)

Overige vragen

Hier vindt u een overzicht van diverse vragen over de EnergieAssistent, het gebruik ervan en enkele voorwaarden die bij de EnergieAssistent horen. 

De online omgeving waar uw gegevens worden getoond, is goed beveiligd. U heeft toegang tot uw dashboard via u een persoonlijke inlogcode. Deze wordt alleen aan u toegestuurd. U bent hiermee de enige die toegang heeft tot uw gegevens.

De signalen tussen de diverse onderdelen van de EnergieAssistent zijn beveiligd en kunnen niet door andere apparatuur worden uitgelezen.

U neemt uw E.ON EnergieAssistent mee naar uw nieuwe woning. Let er wel op dat u de slimme stekkers achter dezelfde apparaten aansluit en/of de configuratie in uw persoonlijke dashboard aanpast. Deze configuratie kunt u zelf uitvoeren met behulp van de gebruikershandleiding.

Het is mogelijk om alle verbruiken te resetten zodat u een nieuwe meting kan starten.

Ja, de EnergieAssistent kan zowel de teruglevering als de productie van uw zonnepanelen meten. Voor beide inzichten is een slimme meter noodzakelijk. Om de productie te meten dient er een opwekmodule geïnstalleerd te worden. Die kunt u los bestellen en dient door een gecertificeerde monteur geplaatst te worden. 

Activatie- of vouchercode kwijt?

Na uw bestelling vragen wij u per e-mail nog enkele gegevens te controleren en aan te vullen. Vervolgens ontvangt u voor de installatie en het activeren van de EnergieAssistent per e-mail een voucher- of activatiecode. Heeft u deze niet meer, dan kunt u hieronder uw e-mailadres invullen en u ontvangt direct een nieuwe code.

Download de handleiding
U kunt de EnergieAssistent eventueel zelf installeren met behulp van de handleiding. Als u deze stap voor stap volgt, dan heeft u snel inzicht in uw energieverbruik.
Download de handleiding
Activeren via Mijn E.ON

Nadat u de gateway, de thermostaat en de slimme stekkers geïnstalleerd heeft, gaat u naar Mijn E.ON en daar activeert u de apparatuur met de vouchercode.

Meld je nu aan

Installatievideo's

Slimme thermostaat instellen

Via de app stelt u de gewenste temperatuur in. Maak vervolgens een programma aan door een dag, maand en tijdstip te kiezen. Ook kunt u in de app de comfortstand aanpassen. 

Aansluiten op traditionele meter

In de instructievideo ziet u hoe u de Gateway aansluit op een traditionele meter. Stap voor stap wordt uitgelegd wat u moet doen.  

Aansluiten op een slimme meter

Heeft u een slimme meter? Dan kunt u in deze instructievideo zien hoe u de Gatway aansluit op uw energiemeter. In enkele eenvoudige stappen ziet u wat u moet doen om de EnergieAssistent werkend te krijgen. 

Slimme stekkers instellen

Op uw telefoon of tablet kunt u de slimme stekkers aan- of uitzetten. Ook voor de slimme stekkers kunt u een programma aanmaken. Of gebruik de stand-by killer via de app. 

Download de app: AppstorePlaystore

Contact

Wilt u telefonisch bestellen, heeft u hulp nodig bij uw online aanvraag of wilt u een andere vraag stellen? Onze klantenservice zit voor u klaar op werkdagen van 08.00 - 21.00 uur. 

Bel 040 - 257 79 77
ma - vrij 08.00 - 21.00 uur

Installatie door een monteur

Vraag de installatie direct aan via onderstaand formulier

  • Apparatuur wordt aangesloten
  • App wordt geïnstalleerd
  • Snel van start met de korte uitleg
Monteur bestellen

Daarom E.ON

E.ON wil energie als een smart service aanbieden en daarmee het leven makkelijker, efficiënter en comfortabeler maken.

www.eon.nl

Bestel nu: 
De E.ON EnergieAssistent

      • Inclusief 2 slimme stekkers
      • Tot 30% besparen op uw energieverbruik
      • Alleen verkrijgbaar i.c.m. het 3 jarig CombiDeal energiecontract
Contact informatie:
Hoe kunnen wij u helpen?